Binnenstad023

Platform Buskruit

 

Leefbaarheid en mobiliteit : waakzaamheid blijft geboden !

Het afgelopen halfjaar heeft Platform Buskruit zich op diverse plekken weer ingezet om de balans tussen leefbaarheid en mobiliteit in de binnenstad te verbeteren.

Allereerst de invoering van 30km/uur. Voorjaar 2025 wordt dit ingevoerd voor het grootste gedeelte van de binnenstad. Alleen de Wilhelminastraat, Kinderhuisvest en Parklaan volgen later als de Wilhelminastraat wordt heringericht (medio2028/2029). Platform Buskruit heeft zitting in een werkgroep die kijkt hoe de eventuele lagere snelheid van bussen ‘gecompenseerd’ kan worden middels betere VRI-afstellingen, meer voorrang, weghalen van obstakels e.d. Wij bewaken hier de noodzakelijke verbetering an de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte.

Ook hebben we een Zienswijze ingediend voor het Voorlopig Ontwerp van het nieuwe OV-knooppunt Haarlem Nieuw Zuid. We hebben grote zorgen geuit over de lage kwaliteit van de openbare en de lage ambities bij de functionele invulling van de begane grond ruimten. Ook zou het in onze optiek veel meer de functie van een echt OV-knooppunt moeten krijgen waarbij bussen niet alleen op de oude routes weer de binnenstad inrijden maar waarmee ook nieuwe routes om de binnenstad heen worden gecreëerd zodat er minder de bussen door de binnenstad hoeven te rijden. Bij Provincie, Vervoersregio en Gemeente bepleiten we voortdurend voor een ‘kanteling van  het bussysteem’ waarbij de nieuw hub het hoofdbusstation wordt en Station-Haarlem veel meer de functie van een bushalte krijgt. Ook de gewenste herontwikkeling van het Stationsgebied  zou hiermee zeer bij gebaat zijn.

Zie voor meer info www.bus-kruithaarlem.nl