Binnenstad023

De Trilcommissie

Vrijwillige Bewonersgroep Stationsbuurt

De Trilcommissie is een groep betrokken bewoners uit de Stationsbuurt die zich vrijwillig inzet om de overlast van busverkeer in hun buurt, met name trillingsoverlast, aan te pakken. Ons doel is om samen met de gemeente Haarlem tot structurele oplossingen te komen. We staan vóór mobiliteit, maar ook voor een leefbare en veilige buurt, waar overmatig verkeer en té grote en zware bussen niet thuishoren in onze historische en smalle straten.

De afgelopen twee jaar hebben wij ons actief ingezet door:

In te spreken bij de gemeenteraad

Gesprekken aan te gaan met politieke fracties

Advies inwinnen bij specialisten

Oplossingen aan te dragen

Bezwaar te maken bij gemeentelijke beslissingen die negatieve gevolgen kunnen hebben voor onze buurt

Successen op korte termijn

We hebben een maandelijkse overlegstructuur opgezet met de afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte (BBOR) van de gemeente. Hierdoor worden schade en overlast door trillingen sneller herkend en aangepakt. Zo is er bijvoorbeeld op verschillende plekken op het Stationsplein geasfalteerd en is er een pujte gedempt op de Jansweg. Deze reparaties hebben op korte termijn geleid tot een (tijdelijke) vermindering van trillingsoverlast in omliggende straten zoals de Kruisweg, Lange Herenstraat en Parkstraat.

Focus op lange termijn: Herontwikkeling Stationsplein

De herontwikkeling van het Stationsplein biedt een unieke kans om de leefbaarheid, veiligheid en trillingsvrije toekomst van de Stationsbuurt te waarborgen, terwijl rekening wordt gehouden met toekomstige mobiliteitsbehoeften. Samen met Wijkplatform leefbare binnenstad Haarlem, Buskruit, Bewonersgroep Rustenburgerlaan en het Hofje van Staats pleiten wij voor een grondig onderzoek naar de impact van de voorgestelde plannen.

Onze zorgen:

Na een aantal vertragingen wil de gemeenteraad eind januari beslissen over de routes, verkeersrichting en de belasting van het Stationsplein.

Deze keuze wordt gemaakt zonder gedegen onderzoek naar de milieueffecten (MER), verkeersimpact of de gevolgen voor het bestemmingsplan van het Beresteyn-complex. Ook wordt nog niet gekeken naar de huidige en toekomstige overlast dat dit voor de bewoners teweeg zal brengen.

Onze oproep:
Wij vinden dit onacceptabel. Besluiten met een dermate grote impact op de omgeving moeten gebaseerd zijn op feiten, data en een zorgvuldig proces. Vrijwilligers die hieraan willen meewerken kunnen zich bij ons melden.

De Trilcommissie is bereikbaar via trilcommissiehaarlem@gmail.com
Meer informatie is HIER beschikbaar in onze persmap